Fezlan Blogger


Back to Top

Jumaat, 24 Mac 2017

Wanita fail saman terhadap anaknya kerana menggelar beliau ‘pelacur’

  fezlan        Jumaat, 24 Mac 2017   

Gambar Hiasan
Wanita fail saman terhadap anaknya kerana menggelar beliau ‘pelacur’  | Seorang wanita memfailkan saman terhadap anak lelakinya kerana memanggil beliau ‘pelacur’ di Facebook, kes terbaru menurut undang-undang kontroversi yang disifatkan pengkritik semakin mengekang kebebasan bersuara. Polis menahan Wana Oo, 21, hari ini selepas ibunya, Tin Tin Hla, dari selatan Myanmar, memfailkan kes terhadap dia berikutan komen yang dibuat mengenai hubungan ibunya dengan teman lelaki baru.

“Tin Tin Hla menyaman anaknya kerana menghinanya di Facebook mengenai hubungan wanita itu. “Polis sudah menahan anak lelakinya dan dia mengaku apa yang ditulis di Facebook. Kami akan meneruskan kes menurut undang-undang,” kata pegawai polis tempatan, Aung Lwin. Wana Oo didakwa menurut undang-undang yang melarang memfitnah sesiapa di mana-mana rangkaian telekomunikasi dan membawa hukuman sehingga tiga tahun penjara.

Imej yang dihantar oleh polis menunjukkan beberapa gambar Tin Yin Hla yang disiarkan di laman Facebook Wana Oo dengan disertakan komen menghina. Pendakwaan mengenai fitnah meningkat sejak kerajaan pimpinan tokoh demokrasi Aung San Suu Kyi mengambil alih pentadbiran pada Mac 2016, termasuk kepada mereka yang membuat kritikan mengenai pemimpin itu secara atas talian. – AFP

logoblog
loading...
loading...

Thanks for reading Wanita fail saman terhadap anaknya kerana menggelar beliau ‘pelacur’

Previous
« Prev Post

Tiada ulasan: